Mannheim Üniversitesi'nin yürüttüğü
araştırma çerçevesinde yapılan bir deney, yabancı isimli öğrencilerin diğer
öğrencilerle eşit sayıda hata yapmalarına rağmen, genel değerlendirme sonucunda
daha düşük not aldığını ortaya koydu.
Pedagojik psikoloji kürsüsü
tarafından yaş ortalaması 23 olan 204 pedagoji öğrencisinin katılımıyla yapılan
araştırmada bir gruptan sekiz yaşındaki "Max" isimli bir çocuğun
dilbilgisini ölçmeleri istenirken, diğer öğrencilerden aynı yaştaki
"Murat" adlı çocuğun kâğıdına
not vermeleri talep edildi. İki kâğıtta bulunan hata sayısı eşit olmasına
rağmen, farazi Türkiye kökenli Murat'ın kâğıdı daha düşük not aldı.
"ORTAK STANDARTLAR
BELİRLENMELİ"
Spiegel Online'ın haberine göre,
araştırmayı yürüten akademisyenlerden Meike Bonefeld, öğretmen adaylarının
deneyde Max isimli çocuğun kâğıdında daha az hatayı işaretleyeceklerini tahmin
ettiğini, ancak katılımcıların her iki kağıtta da eşit sayıda hatanın üzerini
çizdiklerini söyledi.
Bu tablonun kendilerini oldukça
şaşırttığını söyleyen Bonefeld, "Görünen o ki, sorun hataların bulunması
aşamasında değil, not verme aşamasında" diye konuştu. Bonefeld, geleceğin
öğretmenlerinin öğrencilerin performanslarını değerlendirirken objektif
ölçütlere göre not verebilmeleri için ortak standartlar belirlenmesi
gerektiğini belirtti.
Söz konusu araştırmayı yapan
isimlerden Prof. Dr. Oliver Dickhäuser ve ekibi tarafından geçen yıl yürütülen
çalışmada da öğrencilerin göçmen kökenli olmalarının matematik notlarına etkisi
araştırılmıştı.
Bin 500 lise öğrencisinin iki yıl
boyunca matematik bilgilerinin değerlendirildiği araştırmada da göçmen kökenli
öğrencilerin Almancaya hakimiyet ve sosyal sınıf açısından diğer çocuklarla
eşit konumda olsalar dahi diğerlerine göre daha düşük notlar aldığı tespit
edilmişti.